Pla de transversalitat de gènere en la gestió i les Polítiques Actives d’Ocupació del SOIB.

Finançat per la Unió Europea – Next Generation UE – enquadrat en el C23.I02.P03.S05 «Accions per afavorir la transversalitat de gènere en totes les polítiques actives d’ocupació».

Les desigualtats de gènere en el món laboral són manifestes, amb dones experimentant situacions desfavorables en molts casos, tal com recull l’últim informe sobre Dona i mercat de treball 2023 de l’OTIB (Observatori del treball). En les darreres dècades s’ha produït un notable increment en la participació de la dona al mercat de treball, però una de les característiques d’aquest mercat és la concentració d’homes i dones en diferents sectors econòmics i ocupacions, així com les diferents condicions de treball per raó de gènere. L’estudi subratlla que la taxa d’ocupació femenina per a l’any 2023 és del 65,9 % (7,1 punts per sota la taxa masculina que és del 73 %).

Hi ha factors condicionants tant pel que fa a la demanda com a l’oferta laboral, així com factors externs al mercat de treball (socials, culturals) que determinen la segregació en diferents sectors i ocupacions d’homes i dones. Com a exemple, dir que sobre el total de treballadors a temps parcial, el 70,8 % són dones; d’altra banda, la bretxa salarial es situa en el 13,7 %.

A la vegada, les dones representen un percentatge molt elevat de la força laboral en determinades ocupacions, com és el cas del grup de les “Treballadores dels serveis de restauració, personals, protecció i venedores”, amb el 31,8% sobre el total de les ocupacions.

Quin serà l'abordatge de les polítiques d'ocupació

El Pla defineix els reptes i les actuacions a desplegar els pròxims anys per contribuir, de manera efectiva, a reduir les desigualtats en l’accés, la participació, la permanència i la representació de les dones en el mercat laboral, en base a una metodologia de treball per millorar les polítiques actives d’ocupació.

Per aconseguir-ho, s’ha fet un salt qualitatiu en l’abordatge de les polítiques d’ocupació, que han de transitar des del disseny d’actuacions i programes adreçats a les dones fins a la integració de la dimensió de gènere en totes les fases de la planificació i en tots els àmbits d’intervenció del SOIB, amb la definició de tres àmbits clau d’actuació: el marc estratègic normatiu, els procediments de gestió i els serveis i programes de les polítiques actives d’ocupació.

En el disseny dels seus serveis i en la seva implementació han de tenir en compte que en el mercat de treball remunerat continuen existint importants diferències de gènere que col·loquen principalment les dones en una situació de desavantatge. El primer que ha de tenir en compte aquest servei per dissenyar polítiques de gènere és incorporar la igualtat d’oportunitats de dones i homes entre els seus principis bàsics.

Què implica introduir la transversalitat de gènere en un determinat servei i/o programa del SOIB

Per introduir la transversalitat de gènere hem de donar resposta a les següents preguntes:

  1. Existeixen diferències de gènere que afectin la política o servei?
  2. Existeixen desigualtats de gènere que estiguin relacionades amb el programa/servei específic?
  3. Quin impacte té aquesta política/programa/servei en termes d’igualtat d’oportunitats?
Amb quines eines i processos comptarem per introduir la transversalitat de gènere en el SOIB

Disposarem de noves eines de treball, canvis en eines ja existents i modificacions en alguns processos i procediments de treball per a l’aplicació de la transversalitat de gènere en la gestió i les polítiques actives d’ocupació del Servei d’Ocupació de les Illes Balears (SOIB).

Aquestes Eines i Processos prenen en consideració tot el cicle de vida dels programes: anàlisi d’informació, conceptualització/disseny del programa o convocatòria, redacció del programa o la convocatòria per la seva posterior publicació, gestió i validació dels diferents passos del procediment administratiu (definició del pressupost, comprovació de l’existència de crèdit, adequació a la normativa reguladora, etc.), desenvolupament/supervisió de l´execució del programa, i verificació i justificació.

El Pla de Transversalitat de gènere que es presenta permetrà avançar en l’aplicació de la perspectiva de gènere als programes propis del SOIB, i s’han organitzat en dos àmbits:

  • Eines
  • Processos

L’àmbit dedicat a les Eines inclou:

  • Fitxa de disseny de programes.
  • Check-list de valoració de la perspectiva de gènere.
  • Document de suport a la incorporació de la perspectiva de gènere i de complementació de les eines (fitxa de disseny i check-list).
  • Perspectiva de gènere al Procediment d’atenció i gestió de la demanda de serveis.
  • Perspectiva de gènere al Protocol d’orientació i intermediació per la gestió del procés de selecció.
  • Perspectiva de gènere al Protocol d’atenció en els processos d’orientació a les oficines del SOIB.
  • Criteris i indicadors per a la incorporació de la perspectiva de gènere als programes d’emprenedoria.

L’àmbit dedicat als Processos inclou la revisió de processos de treball i de la documentació del procediment administratiu i de gestió dels programes per tal de fer-hi possible la consideració de la variable gènere, en concret aquest capítol detalla els canvis a incorporar:

  • Al fluxograma del procés de treball per a l’elaboració dels programes i convocatòries del SOIB.
  • Els informes que acompanyen els expedients administratius.
  • La informatització de processos.
  • El seguiment i indicadors de les accions del Pla de transversalitat de gènere.

Vídeos

Pla de transversalitat – Formació

Pla de transversalitat – Orientació

Pla de transversalitat – Foment

Pla de transversalitat – Emprenedoria